5 rad jak napsat fantastický článek

Nemusíte být Ogilvy, abyste napsali skvělý článek. Stačí se držet jen několika jednoduchých pravidel a čtenáři vás budou milovat. Pět následujících rad desetkrát zlepší vaše psaní. A jestli ne, dám vám hodinu školení zdarma.

Na dalších řádcích vám ukážu, jak díky struktuře a kontrastům vtáhnete čtenáře do článku a zanecháte v něm silné emoce. Jestli píšete často, zkoušejte jednu radu po druhé. Až si budete jistí, že jste jednu pochopili, jděte na další. Tak se do toho pojďme dát!

1. Určete si Jednu hlavní myšlenku (téma)

Sledovat hlavní myšlenku je těžké. Hlavně, když žádnou nemáte. Určete si Téma příspěvku. A nestačí Warren Buffet, nebo copywritingové triky. Buďte konkrétní. Nevybírej si tak obecná témata, že by se o nich dala napsat kniha.

Můžeme si pomoct jedním fíglem. Pojďme prvně vymyslet nadpis. Co takhle Warren Buffet: Skromný miliardář? Cítíte, jak nás najednou samotný nadpis táhne jedním směrem? Tím, že si určíte konkrétní nadpis pro celý článek, dáte tématu rámec. Dobře vybraný nadpis vás povede. Snadno rozpoznáte, které informace se vám hodí a které ne.

U Warrena můžeme ještě zůstat. Ukážeme si na něm, jak vytvořit článek, který má šťávu. Ale napřed se musíme naučit vyprávět příběhy.

2. Vyprávějte skvělé příběhy

Emoce, pochopení, zaujetí. Všechno je to v příbězích. Nebojte, napsat dobrý příběh není tak těžké, jak se zdá.

Stačí se jen podržet základní struktury, kterou určitě znáte ze školy – úvod, prostředek, závěr. K funkci každého se ještě vrátím. Teď se spíš zaměřme na to, ať z příběhu neuděláme nudnou slohovku.

Chceme psát akční a svěží články, které zaujmou čtenáře. Je tak?

Tak je musíme trochu rozhýbat:

  1. Pište o lidech
    Za vším hledej člověka. Žádný výrobek nevznikl jen tak sám od sebe. Všechno, co se kolem děje někoho ovlivňuje. Pište o lidech, kteří něco dělají, nebo kterým se něco děje. Jinak budou články neživé a nezajímavé.
  2. Každý něco chce
    Najděte motivaci postav, o kterých píšete a ty se stanou přesvědčivější. Něco chtít, za něčím jít je lidské. Dejte svým aktérům další rovinu.
  3. Pište o nástrahách a problémech
    Život je horská dráha. Nepište jenom o úspěších, ale i o prohrách, problémech na cestě. Polidští to i toho největšího hrdinu.
  4. Buďte pozitivní
    Každý problém by měl mít šťastný konec. Nebo aspoň naději.

3. Uveďte čtenáře do tématu

Začátek článku je jeden ze dvou nejdůležitějších bodů. Druhým je závěr. U článku je úvodem první tučný odstavec, případně jeden, nebo dva odstavce pod ním. Úvod už sám o sobě napovídá, že by měl čtenáře vtáhnout do článku. Vysvětlit mu, do jakého kontextu se právě dostal a co mu budete chtít sdělit.

Úvod by měl:

  • ve zkratce popsat téma celého článku
  • nalákat k přečtení do posledního písmene

Nadpis by měl vzbudit zvědavost, být tajemný, zvláštní, katastrofický, směšný. Nadpis by prostě měl být bomba. Nebojte se trochu fabulovat a přehánět. Zbytkem článku už nadnesený nadpis zkrotíte.

V nadpisu jde o vše. Je branou k přečtení perexu. Perex k přečtení zbytku článku. Obujte se do toho!

Prostředek článku pak berte jenom jako rozšíření úvodu. Ale o zajímavé a nečekané informace a zvraty.

4. Hledejte protiklady

“Protiklady se přitahují,” říká jedno otřepané kliše. A proč? Protože pak život není nuda. Stejné je to i u článků. A co si představit po slovem protiklady? Lidé, značky i věci mají většinou jednu hlavní charakteristiku. Jeden hlavní cíl, který je žene dopředu. Všechno, u čeho hrozí, že by tento hlavním motiv mohlo ohrozit je protiklad, je to nástraha, překážka. A hrdina musí bojovat, aby ji překonal.

Existují 2 typy překážek:

  1. Nástrahy, které přicházejí z okolí
  2. Vnitřní démoni, části povahy, které jej chtějí odvrátit ze směru

U Warrena by to mohla být:

Touha po drahých a luxusních věcech – s rostoucím majetkem a společenským postavením je těžké vzdorovat nástrahám luxusu a pozlátka. Jak to udělal? Jak zůstal skromný?
Zdání vlastní neomylnosti – vysoce inteligentní lidé často začnou trpět mesiášským komplexem, začnou si myslet, že jejich slovo je zákon. Jak si Warren udržel skromnost?

5. Nezapomeňte na strhující závěr

Objevili a překonali jste všechny skryté překážky vašeho tématu a překonali je. Dali jste čtenáři zajímavý a konzistentní příběh. A opravdu jste na nic nezapomněli?

Ještě nás čeká závěr. Bez dobrého závěru jste nenapsali článek, ale jenom nějak poskládali fakta za sebe. Po jejich přečtení ve čtenáři nic nezůstane. Není to příběh. Závěr je druhou kotvou článku. Kvůli zajímavému úvodu začal čtenář číst. Kvůli strhujícímu závěru si váš článek zapamatuje.

Úvod shrnoval obsah článku. Závěrem ho musíte smysluplně ukončit. Zarámovat jej do jasných mantinelů. Dokážete si představit závod, u kterého byste nevěděli, jestli skončil a jak?

Závěrem můžete popsat i morál článku. Jeho poselství. Je v něm místo pro radu. Nebo můžete nadhodit otázku, o které by čtenář měl uvažovat, až přestane číst. Něco, co mu bude ještě dlouho rezonovat v mysli.

Dejte se do toho

Právě jste udělali první krok k lepším článkům. Ale ten největší vás teprve čeká. Musíte všechny poučky převést do praxe.

Začněte osnovou – nadpisem si vytyčte směr, zaměřte se na chytlavý úvod a vše pak elegantně zakončete závěrem. To je naprostý základ. Kdybyste si odnesli jen toto, nečetli jste zbyčně.

Nezapomeňte ani na další body:

  1. Vyberte si jedno konkrétní téma, nepíšete encyklopedii, nepřeceňujte síly sebe ani čtenáře
  2. Každý článek je příběh, co zajímavého se děje v tom vašem?
  3. Úvodem lákáte čtenáře k přečtení, četli byste článek s nudným úvodem?
  4. Protiklady se přitahují, i génius má problémy, píšete o nich v článku?
  5. Na závěr rada do života, jaké poučení vyplývá ze článku?

Držím vám palce! A jestli se vám nepovede zakomponovat vše najednou, mějte trpělivost.

Budu se opakovat – Pokud s psaním začínáte, zkuste nejprve zapracovat na úvodu a závěru. Až to budete mít v malíku běžte dál.

A jedna třešnička na závěr – pošlete mi něco, co jste napsali. Poradím vám, na co se víc zaměřit a naopak co jsou vaše silná zbraně.