Buduji brandy, které nezapadnou

  • Proč zná většina lidí Ikeu, ale do Sconta a Jysku chodí jen, když musí?
  • Proč musíme milovat, nebo nenávidět Apple a Microsoft je prostě jenom další operační systém?
  • Proč víc pijeme Coca-Colu, když je Pepsi objektivně lepší?

Protože jedni ví, jak budovat brand, a ti druzí ne.

Budování značky je pro maratonce

Budování brandu je běh na dlouhou trať. Malboro používalo svou slavnou fotku kovboje deset let!, než si na ni publikum zvyklo a prodeje začaly jít nahoru. A celou dobu všichni věřili, že to nakonec vyjde. Stalo se. Bez nadšení značku nevybudujete. Všichni spolupracovníci by měli sdílet stejnou vizi.

Dalším předpokladem je strategické myšlení. Potřebujete vědět, jak komunikovat vizi, o jaké symboly značku opřít a jak to celé spojit dohromady. A s tím vám mohu pomoct.

Výsledkem naší spolupráce bude:

  • Brand manuál – hlavní strategický dokument. Dozvíte se z něj, jak komunikovat zákazníkům hodnoty, které zastáváte.
  • Obsahová strategie pro sociální sítě a blog – dostanete návrhy pro obsah i rady a doporučení pro vedení sociálních sítí a blogu.
  • Konzultace směřování brandu – upravuji směřování již rozjetých brandů. Dávám návrhy na sjednocení izolovaných komunikačních kanálů pod jednu spojující myšlenku.

Cesta ke skvělému brandu

Používám tři hlavní nástroje – Marketingové archetypy,PositioningBudování kmene.

Článek, který čtete má 729 slov. Přitom by klidně mohl mít 3:

Prostě buďte originální.

… v ideálním světě by to stačilo.

Marketingové archetypy

Bylo nebylo. Jednoho dne zlý kouzelník Mortazar unesl mladou princeznu Filomenu. Král vyhlásil, že kdo ji najde a přivede, dostane odměnu. Na výpravu se vydal i mladý František.

Pohádky. Proč nás jako děti tolik bavily? Poslouchali jsme je znova a znova. Mohl za to skvěle vystavěný příběh? Dost možná. Ale také za to mohly postavy, u kterých jsem vždy věděli, co v další chvíli udělají. Byly konzistentní.

Postavy Kouzelníka, Vládce, Čistá duše, Hrdiny a dalších se za tisicíletí staly tak důležité, že si našly cestu do našeho nevědomí. A tam je na začátku 20. století našel Karl Gustav Jung. Archetypy fungují jako kompas. Ten je zlý, ten hodný, tady ten toho hodně ví a ten jim všem chce šéfovat. Každá postava zastává jasnou pozici. Proč by to nemělo stejně fungovat i u značek?

Dobré značky si zvolí jeden archetyp a toho se drží celou dobu. Nejde o hledání významu. Jde o konzistenci.

Jaké archetypy si vybraly známé značky?

  • Ikea – Tvůrce
  • Coca-Cola – Čistá duše
  • Apple – Rebel
  • Starbucks – Cestovatel

Všechny si vybraly svůj archetyp pouze jednou a už desetiletí jím zastřešují celou svou komunikaci. Proč to neudělat jako oni?

Positioning

Děláme věci jinak.

Než kdo? A co že to vlastně děláte? Pokud se na mém blogu zdržíte déle, zjistíte, že slůvka “jiný” a “jinak” mě točí do ruda. Jsou to takoví pěkní malí hajzlíci. Zní dobře, trochu tajemně, ale neříkající vůbec nic. Zero. Null. Velký kulový.

Kdybych si měl vybrat jeden základní princip budování značek byl by to positioning. A to můžou archetypy znít, jak chtějí sexy.

Positioning se odlišujete od konkurence. Zákazníkovi říkáte, kdo jste a co umíte lépe než ostatní. Najdeme hlavní prodejní argumenty a použijeme je k tomu, abychom vás odlišili.

A ani nemusíme použít klasické reklamní kecy.

Protože:

Nemusíte být nejlepší. Stačí být první.

Naskakujete do rozjetého vlaku? Ostatní byste dohnali leda se strojem času? Positioning není jen o zabrání předem daných pozic. Je o vytvoření úplně nové hry. Hry, ve které se hraje podle vašich pravidel.

Proč dlouze vysvětlovat, co je 7Up? Je to nejlepší NeCola na trhu! Zdroj: http://bit.ly/2zzt0ZQ

Budování kmene

Kmen není jen tlupa domorodců v bederních rouškách. Teoretici moderního marketingu z něj udělali jeden z nejsilnějších motorů každé značky. Dnešní kmen je skupina lidí, kteří zbožňují nějaký idol, ikonu. A jejich oblíbenec nemusí být z masa a kostí. Určitě všichni známe kmen Apple fanatiků nebo majitelů Trabantů. Chovají se naprosto iracionálně, když dojde na jejich miláčka. Řekněte někomu, kdo miluje svět Harryho Pottera, že celá série je pitomost. Zajímalo by mě, co se (s váma) stane.

Kmen je pomyslná třešnička na dortu vaší značky. Zástup fanatických přívrženců, kteří vás opěvují kudy chodí. Kteří se mezi sebou půlku času baví o vaší značce. Mít za sebou kmen je násobně účinnější než jakákoli reklama. A také méně předvídatelné. Kmen je živelná a nespoutaná síla. Stojí spoustu času a energie ho vytvořit, a když se to jednou stane, začne žít svým životem. Protože kmen je větší než vaše komunikace na Facebooku, fotky na Instagramu, nebo vymazlené eventy.

 

Tak co, chcete svou značku posunout na další level?