Píšu texty na weby

Procházení webu je rychlé. Když web návštěvníka nezaujme do 5 sekund, je pryč. Když do půl minuty nenajde, co hledá, odejde stejně. Kdyby si text aspoň pořádně přečetli! Ale to ne, jen ho rychle proletí očima a vyzobou klíčová slova. 

Zaujmout, udržet, prodat

Principů, podle kterých píšu texty je řada. Ale nejdůležitější je jenom jeden:

Váš web není o vás. Je o přínosu zákazníkovi.

Najčastější chyba, kterou na webu vidím. Když to zajímá nás, musí to zajímat i zákazníka, no ne? Ani omylem. Zákazníka nezajímá váš vozový park, nebo ocenění z roku 1998. Zajímá ho, co z toho kouká pro něj.

Jestli si nejste jistí, jestli nedělá stejnou chybu, zkuste Analýzu obsahu webu.

Struktura boří nejistotu

Návštěvník nám neutekl po prvních slovech. Bomba. Teď mu musíme vysvětlit, že nejste žádní šarlatáni. A k tomu nám pomohou jasně strukturované texty.

Abychom zákazníka zaujali a udrželi na stránkách, musí váš web odpovědět na pět základních otázek. 

Co?

Co děláme?

Co nabízíte? Popis vaší služby. Čím stručněji, tím lépe. Dvě věty jsou ideál.

Proč?

Proč to děláme?

Proč by to mělo někoho zajímat? Jaké jsou hlavní výhody vaší služby pro zákazníka?

Kdybyste mu mohli nabídnout něco, co nenabízí nikdo jiný, to by byla jiná paráda.

Jak?

Jak jsme se dostali tam, kde jsme?  

Jak bude spolupráce vypadat? Jak mu zlepšíte život? Nikdo nemá rád překvapení. Pojďme říct zákazníkovi, co se stane, když zvedne telefon. 

Pro koho?

Pro koho nabízíme práci?

Pro koho je služba zajímavá? Kdo už u vás nakoupil a co na to říká? Reference dělají hodně. Nejen, že uvidí, že za něco stojíte. Zjistí také, jaká sorta lidí u vás nakupuje.

Za kolik?

Kolik jsme tento rok investovali do inovací?

Kolik stojí  vaše služba? Ceník je důležitá součást (skoro) každého webu. Rychle vyšle návštěvníkovi informaci, jestli si to může dovolit.

Schválně jsem vynechal KDO?. Tou se ptáme na váš tým a firemní vizi. Na stránkách může být také, ale pro návštěvníka není tak důležitá. 

Psaní je proces

Už jste asi poznali, že nepracuju stylem “sednu k počítači a něco tam napíšu”. K tomu mě nepotřebujete. Napsat skvělé copy je proces, který má svůj začátek a konec.

  • Sběr a analýza informací – ptám se, co děláte. Potřebuji pochopit vaše podnikání a přínos pro zákazníka. Tvořím koncept, podle kterého budu psát.
  • Tvorba návrhů – vytvořím první verzi textů a podle vašich přípomínek a podnětů ji ladím. Text musí sedět hlavně vám, vás budou reprezentovat.
  • Finální texty – máme před sebou návrh, na kterém jsem se shodli. Líbí se vám a má jasnou funkci. Teď už jen počkat, jak bude vypadat v grafice na stránkách a máme hotovo.

Celé napsání copy na stránky většinou trvá od 4 do 6 týdnů. A cena? Na tu se podívejte do Ceníku.

Analýza obsahu webu

A co když už na webu texty máte? Mohly by fungovat lépe? Vyplatí se investovat do nového copy?

Varovným signálem, že něco není v pořádku, mohou být data z Google Analytics. Pokud se vám návštěvníci ve velkém ztrácí, může to znamenat, že jste je dostatečně nezaujali.

Většina chyb se přitom dá celkem jednoduše opravit. Stačí vědět, jak na to. A s tím vám pomůžu. Vypracuju analýzu obsahu stránek. Nebudu se tedy dívat jenom na texty, ale bude mě zajímat celkové vyznění stránek.

Z výsledného rozboru se dozvíte:

  • konkurenceschopnost – jak web obstojí ve srovnání s vaší konkurencí?
  • funkčnost – vyjadřují texty, co vyjadřovat mají?
  • pochopitelnost – pochopí zákazník, co se mu snažíte říct?
  • hlavní argumenty – zaměřujete se na správné silné stránky vašeho podnikání? 
  • slabá místa – na závěr vám doporučím, jak by se slabá místa dala opravit

Někdy opravdu stačí změnit styl textu z MY na VY. Někdy je potřeba zásah větší.

 

Obsah vašich webových stránek je základním kamenem celé vaší online propagace. Na webovou stránku směřujete všechny ostatní kanály. Pojďme jim věnovat zaslouženou pozornost.