Školení copywritingu

Na copywriting není žádný hack. Žádná zkratka, ani magické pravidlo, které by z tebe přes noc udělalo skvělého copywritera. Musíš číst. Zkoušet. Dělat chyby. Poučit se z nich. A pořád dokola.

Ale nemusíš být na všechno sám. I zkušený copywriter nepohrdne radou a zpětnou vazbou.

A co takhle mít mentora? Člověka, který tě navede a poradí co dělat.

Pomůžu ti s:

  • samostudiem – nasměruju tě na literaturu, která má největší přínos,
  • průběhem psaní – vyladíme spolu průběh psaní od sběru podkladů po finalizování textu,
  • připomínkováním – posunu tvé psaní dál odbornou zpětnou vazbou,
  • projekt managementem – pomůžu ti ohlídat větší copy projekty. Napsat e-book nebo rozjet blog je dřina.

Psal jsem, že ke skvělému psaní není žádná zkratka? Pravda. To ale neznamená, že se nemůžeš vyhnout zbytečným slepým uličkám. Ukážu ti správnou cestu. Ušetřím ti hodiny zkoušení zastaralých nebo nefunkčních technik.

Ideální by bylo, kdybys dělal marketing někde ve firmě a nebo rozjížděl vlatní projekt. Budeme potřebovat hodně reálných zadání, abychom ze spolupráce dostali maximum.

Tak se do toho pojďme dát.

Co mám číst, co se učit?

O marketingu a copywritingu už napsal kde kdo kde co. A většina nestojí za nic. Čti knihy, které tě vtáhnou. Které jsou dobře napsané a přitom nejsou povrchní. Když tě výklad v knize zaujme, máš větší šanci, že si z ní něco odneseš. A daleko větší chuť to použít v praxi.

Pro začátek zkus:

O psaní (Stephen King)

Pište jako copywriter (Otto Bohuš)

365 Copy triků (Míša Mužíková)

Aby z tebe byl dobrý copík, potřebuješ širší záběr než jen umět něco hezky napsat. Budou se ti hodit znalosti o online marketingu, argumentaci, cílovém publiku, psychologii člověka, UX a dalších.

Kde hledat inspiraci?

Všude. Začni koukat kolem sebe. Tabule u květinářství, billboard u cesty, … Neohrnuj nosem ani nad hodně nepovedeným copy. I na něm se něco naučíš: Jak to nedělat.

Špatné copy tě naučí stejně hodně jako dobré.

Poslouchej i lidi kolem sebe. Které značky mají rádi? A proč? Zkus to zjistit. Zeptej se. Udělej si vlastní rešerši. Najdeš v marketingu těch značek něco, co by sis mohl půjčit? Udělej to!

Jak na psaní?

Začít psát bolí. Je to největší opruz, který znám. Pokaždé, když si musím sednout před prázdnou stránku editoru, mi naskočí vzadu v hlavě otázka: “Dokážu to? Napadne mě něco originálního?”

Rezistence, část tebe, která fakt nechce psát článek. Raději by pila pivo a koukala na seriál. Zná všechny tvé slabiny a výmluvy. Pokáždé, když chceš začít psát, musíš tuhle mrchu svázat a zamknout do sklepa. Zkus knihu Válka umění Stevena Pressfielda. Nádherně v ní popisuje, jak boj s Rezistencí vyhrávat.

Už víš, jak začít. Tak dál. Abys napsal svělé copy, potřebuješ mít postup.

Pomůže ti:

7 a jedna rada začínajícímu copywriterovi

Jedna rada za všechny

Škrtej. Až nejde nic ubrat, máš skvělé copy.

 

Nechej si poradit

Text máš napsaný. S radostí a úlevou ho chceš odevzdat a pustit z hlavy. Chyba. Než ho odevzdáš, zeptej se známých, co si o tvém textu myslí.

Nejlepší zpětnou vazbu dostaneš, když někoho odchytíš naživo. Strč mu výtvor pod nos a sleduj, jak se bude u čtení tvářit. Až dočte, vyptej se na jednotlivé částí, u kterých sis nebyl jistý. “Funguje tohle slovní spojení? A co tady ten vtípek?”

A pozor. Když ti řekne: “Dobrý,” ve skutečnosti to znamená: “Nebavilo mě to, ale nechci tě urazit.”

Právě zpětná vazba tě dokáže posunout nejvíc. Z první ruky víš, co funguje a co musíš ještě vybrousit. Bez ní budeš dělat stejné chyby pořád dokola.

Najdi si mentora

Před pár lety jsem byl pravděpodobně tam, kde jsi teď ty. Nevěděl jsem pro koho píšu, jak ho oslovit a jak postavit dobré copy. Za těch pár let jsem toho hodně napsal a ještě víc přečetl. Dostal jsem spoustu rad a lekcí od lidí, které jsem mnohdy za mentory nepovažoval. Rád se o nabyté zkušenosti podělím.

Pošli mi svůj text nebo náčrt kreativního problému, se kterým se potýkáš. Napíšu ti, co si o něm myslím a čím bych ti mohl pomoct. A pustíme se do toho. Skvělé copy je běh na dlouhou trať, ale výsledek stojí za to.